Úverový register je databáza
klientov a ručiteľov, ktorí sú alebo v minulosti boli s finančnou
inštitúciou v úverovom vzťahu. V tejto rozsiahlej databáze sa
nachádzajú osobné údaje o klientovi ako je meno, adresa trvalého
bydliska, ďalej počet, výška a doba do splatnosti jednotlivých
úverov poskytnutých konkrétnemu klientovi a taktiež aj výška
dlžnej sumy, počet dní omeškania, informácie o dodržovaní či
nedodržiavaní splátkového kalendára a podobne. Dalo by sa
povedať, že úverový register vie o Vás všetko.
To, že sa Vaše meno zobrazuje v
úverovom registri však nemusí hneď znamenať nelichotivé
označenie - neplatič. Osoby, ktoré sú na tomto zozname, pritom
môžu byť poctivými klientami, ktoré si svoje záväzky voči
veriteľovi platia vždy v plnej výške a načas. Rozhodujúce je,
či je záznam negatívny - teda či ste sa dostali do omeškania.
Prečo je dôležité vedieť, či sa Vaše meno objavuje na zozname
neplatičov? Ak sa chystáte v blízkej dobe požiadať o hypotéku,
spotrebný úver či úver zo stavebného sporenia, banku bude
nepochybne zaujímať Vaša platobná história. Kto stojí za
úverovými registrami, kde získať viac informácii a ako požiadať
o výpis z úverového registra? V tomto článku sa pokúsime
zodpovedať na tieto, ale aj iné často kladené otázky súvisiace
s úverovými registrami.
Plniť si svoje záväzky riadne a
včas, tak ako to bolo vopred dohodnuté v zmluve sa skutočne
oplatí, najmä čo sa týka bankových úverov. Každému sa občas
môže stať, že zabudnete zaplatiť splátku či už z dôvodu
iných starostí a povinností, ktorých má každý vyše hlavy,
alebo z dôvodu odcestovania, prípadne zabudnete zmeniť trvalý
príkaz a pošlete nižšiu splátku.Ak si svoju chybu včas
uvedomíte a omeškanie nepresiahne niekoľko dní, s najväčšou
pravdepodobnosťou vykorčuľujete z tejto situácie maximálne s
niekoľkoeurovou pokutou, ale bez negatívneho záznamu v registri.
Banky sa svorne zhodujú na tom, že pár dňové omeškanie nemá za
následok záznam v registri, ale radšej netreba riskovať ani
krátke omeškanie. Každá banka má totižto nastavenú vlastnú
toleranciu voči omeškaniu, a taktiež sa rozlišuje či sa jedná o
chronického neplatiča, alebo o jednorázový „prešľap“.
Ak ste sa v minulosti dostali pri
splácaní, či už spotrebného úveru, kreditnej karty, leasingu
alebo akýchkoľvek iných typov úverových produktov, do
výraznejšieho omeškania, môžete počítať s tým, že Vás pri
vybavovaní nového úveru budú čakať nepríjemnosti a to aj
vtedy, ak už máte roky „čistý štít“. Záznamy v úverových
registroch sa uchovávajú aj 5 rokov po ukončení úverového
vzťahu a to platí aj pri ich predčasnom splatení. Ak si nie ste
celkom istý, či ste alebo nie ste vedený ako neplatič, môžete
požiadať o výpis z úverového registra podaním žiadosti na
predpísanom tlačive, ktoré je dostupné na webových stránkach
konkrétneho úverového registra. Napríklad Slovak Banking Credit
Bureau, s.r.o (SBCB) poskytne vyhotovenie výpisu z úverového
registra za poplatok 4 € (výpis budete mať k dispozícii o 30
dní). Ak sa Vám však nechce čakať, môžete si priplatiť za
expresné vyhotovenie výpisu, ktoré Vás bude stáť 14 €.
Úverové registre na Slovensku
Na Slovensku existuje niekoľko
úverových registrov, pričom najznámejšie sú už spomínaný
Slovak Banking Credit Bureau, Solus, NRKI (nebankový register
klientskych informácii).
- Slovak Banking Credit Bureau (SBCB) - je databáza klientov tuzemských bankových inštitúcii. Bol založený v roku 2003 a aktuálne sú jeho vlastníkmi 3 popredné slovenské bankové domy - Tatra banka, a.s, VUB a.s. a Slovenská sporiteľňa. Okrem toho sú jeho členmi aj ostatné banky na Slovensku ktoré si vzájomne vymieňajú informácie o svojich klientoch.
- NRKI - nebankový register klientských informácií ako už z názvu vyplýva zhromažďuje a zdieľa informácie o klientoch nebankových subjektoch, ktoré majú voči nebankovým spoločnostiam pozdlžnosti.
- Solus - je združenie právnických osôb, ktoré vytvárajú negatívny register klientskych informácií, teda zoznam osôb ktoré sa dostali do problémov so splácaním svojich záväzkov u niekotrého z členov Solusu. Na Slovensku pôsobí od roku 2005 a jeho členmi sú významné subjekty z mimobankového prostredia - napríklad Home Credit, Cetelem, Cofidis,Profi Credit, ale aj banky - ZUNO a mBank, členom je tiež Telefonica O2.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
A aký je Váš názor? Podeľte sa o Vaše skúsenosti v diskusii...